ЗА НАЧАЛОТО НА СТАИТЕ ЗА ЗАГАДКИ ПО СВЕТА - REAL-LIFE ROOM ESCAPE GAME

ЗА НАЧАЛОТО НА СТАИТЕ ЗА ЗАГАДКИ ПО СВЕТА - REAL-LIFE ROOM ESCAPE GAME />

06/06/2019

Твърди се, че идеята за възникването на стаите със загадки или real-life escape rooms произхожда от компютърна игра – приключение, създадена през 1980 г. Сюжетът на компютърната игра е свързан със затвор, от който играчите се опитват да избягат, използвайки предмети и елементи от обкръжаващата ги среда. В последствие, източник на идеи за сценариите в стаите със загадки са множество филми, книги и игри на криминална, фантастична или приключенска тематика. Всеки от собствениците на стаи със загадки по света търси интересен и различен сюжет, който се развива в различна от обичайната заобикаляща среда, в друга епоха или дори в друго измерение.

Друг интересен факт за ескейп стаите е, че най-често организаторите проследяват протичането на играта с камери, като при необходимост се намесват в играта, като насочват играчите как да се справят с онези загадки, които най-много ги затрудняват.

По света съществуват множество стаи със загадки и игри, но най-често при този тип приключение играчите се сблъскват с гатанки и различни логически игри, като в края са изправени пред предизвикателството да разгадаят тайната на стаята и да избягат от нея. Обикновено при този тип игри не са необходими специфични познания или умения, освен логическо мислене, концентрация и поглед на нещата от друг ъгъл или с други думи казано „да видите невидимото“ и да използвате въображението си.

По света, а вече и в България се налага практиката, играчите да не разпространяват информация, свързана със сюжета или сценария на играта, а още по-малко да не споделят тайните, свързани с решаването на задачите в играта, за да не развалят удоволствието и изненадата за следващите играчи.

КЪДЕ  И КАК НАЙ-БЪРЗО СЕ РАЗПРОСТРАНЯВАТ ЕСКЕЙП ИГРИТЕ В СТАИ СЪС ЗАГАДКИ?

Според проучване на д-р Scott Nicolson от университета в Сиракуза, първите документирани данни за ескейп игра, датират от 2007 г., когато издателската компания Scrap от Киото, Япония, създава real-life escape стая със загадки за отбор от 5-6 играчи. Съгласно данните в проучването този тип игри в ескейп стаи стават масово популярни именно в Япония благодарение на real-life ескейп играта на компанията Scrap. Затова и стаите със загадки се разпространяват най-бързо в Азия – най-голям бум ескейп игрите получават в периода 2012-2013 г., след това течението „real-life escape game rooms” добива популярност в Европа и най-вече в Унгария, след което бързо се разпростира в Австралия, Канада и САЩ.

Според Уикипедия обаче началото на стаите със загадки е поставено в САЩ, след което то се пренася в Европа и Азия. Не можем да бъдем сигурни дали това е точно така, защото е факт, че една от първите компютърни игри с подобен сценарий, която се смята, че е поставила началото на приключението „real-life escape room game” е създадена именно в Силиконовата долина. В САЩ този тип групови занимания в стаи със загадки придобиват толкова голяма популярност, че в Ню Йорк и Сан Франциско е създаден специален фестивал, на който всички желаещи са поканени да се включват в ескейп игри напълно безплатно.

В Азия, освен в Япония и Китай, най-голяма популярност стаите със загадки набират  в Сингапур. Това не е изненада, защото Сингапур е перфектното място за финанси и бизнес, а там където корпоративният свят властва, работещите и предприемачите имат най-голяма нужда от „бягство от реалността“.  За много кратко време броят на стаите със загадки в Сингапур надхвърля 100. Най-големи почитатели на ескейп стаите в Китай са студентите, които предпочитат да избягат от „университетската реалност“ в някоя от множеството стаи със загадки, които има в най-големите градове в Китай.

Въпреки официалната информация за произхода и зараждането на стаите със загадки по света, съществуват множество интерактивни медии, които са предшественици на концепцията за „real-life“ ескейп игрите. Като част от проучването на д-р Scott Nicolson, е поставен въпросът за това, откъде собствениците на стаи със загадки или ескейп стаи са почерпили своето вдъхновение или идея. 65 % от участниците в проучването отговарят, че те са били вдъхновени от собственото си участие в друга стая със загадки или в подобно обучение за екипна работа, в което са участвали, чиято цел е била да избягат от дадено затворено помещение или стая без изход. Останалата част от анкетираните са били вдъхновени от най-разнообразни източници, като най-голямо предимство имат филми като Индиана Джоунс и Saw. Макар и незначителни като брой, според проучването, една част от организаторите на подобни стаи със загадки са създали своите ескейп игри, без преди това да са посещавали ескепй стая.

Първите real – life room escape games в България поставят началото си през 2014 година. Бихме могли да наречем основоположник на стаите със загадки в България Dextrophobia Rooms, защото те създават първата ескейп стая в София, която отваря врати през юни 2014 година. Идеята за първата real escape room се заражда в главите на екип от петима програмисти и един икономист, или по-точно Ангел, Светлин, Петър, Мариела, Александър, Божидара и Димитър. Тяхното вдъхновение се появява, когато шестимата приятели решават да започнат съвместен бизнес

Първата в Пловдив ескейп стая, която специално е създадена само за деца и младежи - SmartLab, стартира в края на 2016г. и до средата на 2019г. през загадките са преминали над 2 000 деца. Стаята се обновява периодично, запазвайки концепцията си да бъде лаборатория, в която младите хора да разкрият своя потенциал и нестандартно мислене.